Ferrari is hét droommerk voor de doorsnee autoliefhebber. Het bedrijft produceert auto’s van een extra hoog kaliber, de ultieme droom van vele autoliefhebbers. Maar weet jij al alles over het bedrijf? We zetten vijf interessante feitjes op een rijtje.
5. Logo SF
Als je het logo van Ferrari goed bekijkt zie je aan weerszijde van het paard een S en een F. Wat betekenen deze letters? De meeste mensen zullen denken dat het de initialen van de oprichters van het bedrijf zullen zijn, maar niets in minder waar. SF staat voor Scuderia Ferrari. Dit is het F1 racing team van het bedrijf. De meeste ideeën zijn gebaseerd op het raceteam van het bedrijf, vandaar dat het logo ook niet werd aangepast. Er is zelfs een model benaamd met de toevoeging Scuderia, F430 Scuderia om precies te zijn.
4. Het paard in het logo
Enzo Ferrari, de oprichter van Ferrari, was een fan van Francesco Baracca, een jachtvlieger van de eerste wereldoorlog. Francesco vloog altijd met een vliegtuig waarop een paard te zien was. Een aantal jaar na de dood van Francesco ontmoette de moeder van Francesco de moeder van Enzo Ferrari. Zij vertelde haar dat het Enzo Ferrari het paard moest tekenen op zijn auto’s, dit zou hem geluk brengen in de autoraces waarmee Enzo Ferrari destijds bezig was. Het idee van het paard heeft geholpen, en op de dag van vandaag herkent iedereen het logo van het bedrijf door het paard. Zelfs het logo van Porsche is gebaseerd op het paard van Francesco Baracca.
3. Guinness Book Of World Record; meeste Ferrari’s bijeen.
Op 12 september 2012 op hey Silverstone circuit in Groot Brittanië is het wereldrecord voor de meeste Ferrari’s op dezelfde plek verbroken. Het record staat sinds die dag op 964 Ferrari’s, een verbazingwekkend aantal.Veel klassieke wagens waren op die dag aanwezig, en het leverde prachtige plaatjes op.
2.Verkoop 2014
Je zou verwachten dat een bedrijf als Ferrari veel verdient, en dat is ook helemaal waar. Niet iedereen kan een Ferrari kopen maar dat wil niet zeggen dat niemand Ferrari’s koopt. Ferrari geeft wel toe 100 auto’s minder te hebben verkocht dan 2013, maar alsnog hebben ze 5% meer winst gemaakt als het jaar ervoor. Dat is precies het doel dat het bedrijf wilde bereiken. Door minder productie maar meer winst kunnen zij genoeg verdienen aan auto’s en zich focussen op nieuwe modellen, en natuurlijk ook op de F1 wedstrijden. De omzet van vorig jaar was ongeveer 620 miljoen Euro!
1. Ferrari World
Voor de echte Ferrari liefhebber wilt het bedrijf niet dat het niet bij dromen blijft als het daadwerkelijk kopen van een Ferrari er niet in zit. Zij hebben namelijk een heel Ferrari pretpark geopend in Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten met een oppervlakte van maar liefst 45 hectare! Het compleet overdekte Ferrari World opende haar deuren in 2010. Op het dak van het park is een logo van 35 bij 49 meter gemaakt dat op dit moment het grootste logo ooit gemaakt is. De bekendste attractie van het park is de Formula Rossa, de snelste achtbaan ter wereld. Deze achtbaan is op zijn hoogste punt 52 meter en haalt een snelheid van maar liefst 240 kilometer per uur! De echte Ferrari beleving!