Facebook kan vanaf nu data verzamelen over wat jij doet op elke website die je bezoekt. Dat staat in de privacy verklaring, na een wijziging die vandaag plaatsvond. Het bedrijf weet via cookies vanaf nu precies welke websites je bezoekt en wat je op deze sites doet. Op die manier kan Facebook beter bepalen welke advertenties relevant zijn voor de gebruiker.
Deze wijziging van Facebook is geen optie, het is niet iets wat je zo even uit kan zetten en het is op elke gebruiker van toepassing of je het nou wil of niet. Facebook zelf laat weten dat het op deze manier gebruikers helpt: “Gebruikers willen persoonlijke reclames, die we alleen kunnen aanbieden door in de gaten te houden wat hun interesses zijn“, aldus het officiële statement van Facebook. Klinkt erg aardig, maar als je naar de daadwerkelijke verandering kijkt zit het tegen het enge aan: Facebook gaat vanaf nu precies in de gaten houden welke websites je bezoekt, en wat je op die websites doet. De verandering vindt plaats op elk platform: De app, de mobiele website, en de normale website.
Tracking voorkomen
Het is dus geen optie die je kan uitzetten, wat raar is aangezien Facebook zegt op deze manier gebruikers te willen helpen. Als dat echt zo zou zijn, zou je wel zelf kunnen bepalen of je betere advertenties wilt of niet. Op het moment dat je als gebruiker inlogt staat de nieuwe functionaliteit aan. Website CraveOnline verteld over de enige mogelijkheid om dit te stoppen:
Als je wilt voorkomen dat Facebook je internetgebruik kan volgen, is er maar één optie en dat is contact opnemen met de ‘Digital Advertising Alliance’ in Amerika of haar Europese en Canadese zus. Enkel zij kunnen individuele Facebook advertentie targeting tegengaan. Ook kun je de instellingen van je smartphone aanpassen om te voorkomen dat Facebook je volgt. (bron: CraveOnline)
Het privacybeleid van Facebook is natuurlijk al jaren onderwerp van discussie, maar deze laatste zet om elke gebruiker te volgen op websites die ze bezoeken is wel erg extreem. Ondertussen haalt Facebook haar schouders op door te doen alsof gebruikers er daadwerkelijk waarde aan hechten hoe specifiek een advertentie is. Eerlijkheid zou ze sieren, door gewoon te zeggen dat ze op deze manier meer geld kunnen verdienen.
Gezichtsherkenning
Om een schepje bovenop de huidige berichtgeving te doen wordt er ook al gesproken over gezichtsherkenning, door adverteerders. Het idee is dat adverteerders mensen overal kunnen volgen waar camera’s aanwezig zijn. Als je dat combineert met de gewijzigde regels van Facebook, dat zij “alle foto’s en media” gepost op Facebook kunnen claimen, is het duidelijk dat Facebook veel geld ziet in verdere privacybeleid wijzigingen.
Ben jij er klaar voor om alles te delen met Facebook?