Games moeten het nogal eens ontgelden: gewelddadig, passief, je komt niet meer buiten. Behalve dan met Pokémon GO, het augmented reality-spel dat de afgelopen zomer binnen korte tijd een enorme massa spelers op de been wist te krijgen. Uit een studie van Microsoft Research blijkt nu dat Pokémon GO-spelers per dag 1.500 stappen meer zetten, dan wanneer ze de game niet spelen.
Pokémon GO is een spel dat virtuele monsters in de échte wereld projecteert. Aan de spelers van het spel de taak om de monsters op te sporen en te vangen.
Smartwatch
Wetenschapper Eric Horvitz onderzocht de fysieke activiteit van 1.400 Amerikanen die het spelletje spelen. Deze mensen zochten in Bing op instructies voor het spel en bezitten tegelijkertijd de smartwatch Microsoft Band. De onderzoeker corrigeerde de resultaten met afwijkingen voor slecht weer.
Miljarden stappen
Hierna vergeleek hij het aantal stappen met de maand voordat de proefpersonen begonnen met spelen. Er was een significante toename van 25% te zien. Volgens Horvitz komt dit neer om 144 miljard extra stappen in 30 dagen door Pokémon GO, alleen al in de Verenigde Staten.
Pokémon GO: dé fitness-app
Dat is een resultaat waaraan zelfs de grootste fitness-apps niet kunnen tippen. Als de Pokémon GO-spelers door zouden gaan met hun spel, zouden ze bij elkaar 2,8 miljoen jaar langer leven. Dat is natuurlijk nog even afwachten. Het spel kwam in juli op de markt en werd een grote hype. Het bereikte 45 miljoen spelers wereldwijd. Dat aantal zakte in oktober terug tot 30 miljoen. De winterperiode zal de game geen goed doen.
Met het spel verdiende Nintendo tot nu toe 550 miljoen euro.
Bron: Elsevier nr. 45
[…] reality wordt nu nog vooral als entertainment gebruikt. Denk aan het populaire spel Pokémon GO, waarbij je virtuele monstertjes in het park moet zien te vangen. Maar augmented reality in een […]