Een wereld vol mogelijkheden
Of het nou gaat om een fort bouwen, strijden om te overleven of je krachten meten met andere spelers, het kan allemaal in Sandbox games. Game-ontwikkelaars steken veel tijd in het maken van een open wereld, die spelers kunnen vormen zoals ze het zelf willen. Spelers moeten dus zelf bedenken wat ze doen in de game. De vrijheid die ze hierbij hebben verschilt erg per game, maar hoe vrij moet de game zijn? In deze collum zal ik bekijken welke voor- en nadelen het heeft, om veel vrijheid in een Sandbox game te hebben.
Allereerst moeten we weten wat het concept “vrijheid” in games precies inhoud. Ik denk dat dit concept het best gedefinieerd kan worden als: de mogelijkheid voor spelers om hun eigen doelen na te leven binnen de gesimuleerde wereld van de game. De hoeveelheid mogelijkheden die een speler binnen de dynamische spelwereld heeft, heeft dan ook veel invloed op hoe vrij een speler in een Sandbox game is.
Verschillende Game-ontwikkelaar hebben verschillende ideeën over wat een speler moet kunnen binnen de grenzen van een game. Games als Minecraft en Space Engineers, zijn ontworpen om de speler zo veel mogelijk vrijheid te geven. De ontwikkelaars van deze games hebben gefocust op het maken van een game waar spelers vrijwel de hele wereld kunnen vormen zoals ze het zelf willen. Spelers moeten in deze games zelf een doel stellen, zoals het maken van een gigantisch ruimteschip of een enorm paleis, maar dit idee komt vanuit de speler zelf. Er zijn namelijk geen mechanics die de speler dwingen dit te doen, behalve de mogelijkheid om het te kunnen doen. Om de spelers toch een context mee te geven hebben de ontwikkelaars er bij Minecraft en Space Engineers voor gekozen om een survival modus in te bouwen, maar ervaring leert dat je bij deze games meer bezig bent met bouwen dan met echt overleven. Desalniettemin geeft het zoeken van resources om mee te bouwen wel een extra context aan de game, want op deze manier voelt het bouwen van een ruimteschip echt als een prestatie. Ook stimuleert het spelers om na te denken over aanvoerlijnen van grondstoffen, zo zou een speler bijvoorbeeld een gigantische boor kunnen maken om aan genoeg resources te kunnen komen, maar dit is niet essentieel om te overleven.
Andere games pakken het anders aan. Zo kun je in spellen zoals Ark Survival evolved en Rust wel bouwen, maar ben je als speler wel gebonden aan meer limitaties, opgelegd door de spelwereld. In deze spellen ben je meer bezig met overleven, niet alleen tegen de spelwereld, maar ook tegen andere spelers. Grondstoffen zijn schaars en items duur. Dit maakt deze spellen heel competitief. Een heel competitief spel zorgt er automatisch voor dat de vrijheid van de speler binnen de game aan banden wordt gelegd, want de speler kan niet zomaar meer een gigantische toren of een ruimteschip maken, omdat hij te druk bezig is met in leven te blijven. Voor sommige mensen is dit ideaal, want alles wat ze bouwen, maken ze met het doel om andere spelers in de competitieve spelwereld een stap voor te zijn. Dit is leuk voor spelers die opzoek zijn naar competitie binnen een spel, maar spelers die een hun creativiteit op de vrije loop willen laten zijn hier minder op hun plaats. Je kunt wel een mooi paleis proberen te maken in Rust, maar dan kun je er wel op rekenen dat na één dag al je voorraden door je hebberige medespeler zijn meegenomen, je voordeur gebarricadeerd is met spikes en dat je personage koelbloedig in zijn slaap vermoord is.
Nu we hebben gekeken naar voorbeelden van hele vrije en iets minder vrije Sandbox games, kunnen we de voor- en nadelen van vrijheid in een Sandbox game op een rijtje zetten. Een groot voordeel van veel vrijheid, is dat de speler zijn creativiteit op de vrije loop kan laten. Hij kan bouwen tot hij erbij neervalt. Een nadeel van deze vrijheid kan zijn dat de speler zich niet uitgedaagd voelt door de spelwereld, want waarom zou hij iets bouwen als het geen doel heeft? Daarom denk ik dat Sandbox games het best voor de gulden middenweg kunnen gaan. Maak het spel vrij, voeg een competitieve multiplayer survival modus toe, maar geef spelers ook de kans een creatieve wereld te maken waar ze alles kunnen bouwen wat ze zich kunnen voorstellen.
In het kort: Hoe vrij moet een Sandbox game zijn? Een Sandbox game moet spelers een context met bepaalde regels, beperkingen en uitdagingen bieden, waarin ze hun eigen spelervaring vorm kunnen geven.